Struktura organizacyjna: ośmioklasowa szkoła podstawowa, w roku 2017/18 liczy 6 oddziałów
(klasy 1, 2, 3, 4, 6 i 7) oraz oddział przedszkolny.
Nauka odbywa się w systemie jednozmianowym. Do szkoły uczęszcza 82 uczniów w tym 15 dzieci w zerówce.
Wszyscy uczniowie mieszkają w odległości mniejszej niż 2 km od szkoły.
dodatkowy – język niemiecki w klasach od III do VI.
Szkoła mieści się w dwukondygnacyjnym budynku i posiada 7 sal lekcyjnych.
Dwie sale zajęć edukacji wczesnoszkolnej,
w tym jedna wyposażona w 11 stanowisk komputerowych z dostępem do internetu,
sala zajęć oddziału przedszkolnego, pracownia przyrody
i biblioteka z czytelnią mieszczą się
na I piętrze. Biblioteka szkolna posiada 6600 woluminów,
z jej zbiorów korzystają uczniowie naszej szkoły,
starsza młodzież i dorośli mieszkańcy Siennowa.
Na parterze znajduje się sala zajęć "Kompetentnych przedszkolaków" - 3,4 i 5 latków
objętych wychowaniem przedszkolnym oraz 2 pracownie dla uczniów starszych:
matematyczno-informatyczna – wyposażona w 11 stanowisk
komputerowych połączonych w sieć komputerową ze stałym dostępem
do internetu.
Oprócz pracowni znajdują się tu również:
gabinet dyrektora, pokój nauczycielski, szatnie uczniowskie,
magazyn - garderoba grupy teatralnej i tanecznej oraz kuchnia.
Słabą stroną wyposażenia szkoły
jest brak sali gimnastycznej.
Rekompensatą tych niedogodności jest możliwość
wyjazdu uczniów na zajęcia na hali sportowej w Zarzeczu
i rozległy, urozmaicony teren rekreacyjny o powierzchni 1 hektara z placem zabaw
dla najmłodszych oraz miejscem do grillowania.
PROGRAM WYCHOWAWCZY SZKOŁY
Praca wychowawcza szkoły opiera się na opracowanym przez Radę Pedagogiczną przy współudziale rodziców Programie Wychowawczym Szkoły. Cel naszych poczynań ujmuje dosadnie motto oraz przytoczone obszerne fragmenty tego dokumentu:
Jak ogrodnik pochylający się nad
rzadką rośliną
tak my chcemy z szacunkiem
pochylić się nad każdym dzieckiem
i pomóc mu w rozwoju
Istotą działań wychowawczych w naszej szkole jest przyjęcie i realizacja wspólnie określonych celów przez wszystkich członków społeczności szkolnej.
Społeczność tę tworzą nauczyciele, uczniowie wraz z rodzicami oraz pracownicy obsługi.
Wszyscy zgodnie opowiadają się za chrześcijańską hierarchią wartości.
Nauczyciele - wychowawcy starają się być wzorem do naśladowania, pracują nad sobą i własnym rozwojem.
Mają świadomość, że fundamentem dobrej szkoły jest dobry nauczyciel:
znakomity fachowiec w wybranej dziedzinie wiedzy i wiarygodny jako CZŁOWIEK.
Pierwszeństwo i decydującą rolę w wychowaniu dzieci mają rodzice,
nauczyciele zaś wspierają ich działania, w każdej sytuacji kierując się troską o dobro uczniów.
Wychodząc z założenia, że wychowanie i kształcenie
stanowi integralną całość, wszyscy dążą
do sprecyzowania całościowego programu pracy wychowawczej szkoły uwzględniającego
cele szkoły, umiejętności nauczycieli, potrzeby środowiska, a nade wszystko potrzeby uczniów.
Program wychowawczy szkoły jest dokumentem podlegającym ciągłym konsultacjom i modyfikacjom.
MISJA SZKOŁYCelem do którego każdy członek szkolnej społeczności zmierza – w zakresie stosownym do swego miejsca i funkcji – jest to, aby absolwent naszej szkoły umiał wybrać drogi postępowania, które prowadzą do rozwoju i szczęścia tak jego, jak i innych ludzi oraz aby chciał i umiał przeciwstawić się temu, co prowadzi do degradacji.
Nauczyciele i wszyscy pracownicy szkoły pomagają młodzieży w rozwoju intelektualnych, fizycznych i moralnych.
Uczniowie pracują nad zdobywaniem wiedzy oraz rozwojem swego intelektu i pełni człowieczeństwa.
Młodzież otoczona jest miłością dorosłych, dorośli – szacunkiem młodzieży.
W szkole panuje ład i estetyka, o co dbają wszyscy w równym stopniu. Dialog jest metodą rozwiązywania spraw trudnych, w szkole panuje klimat pokoju, rzetelnej pracy i życzliwości.
WIZJA SZKOŁY
Absolwent naszej szkoły:
- będzie posiadał rzetelną wiedzę i umiejętności,
- będzie komunikatywny, samodzielny i sprawny fizycznie,
- będzie umiał odróżnić dobro od zła,
- będzie szanował godność własną i drugiego człowieka,
- będzie umiał przeciwstawić się wszelkim nałogom i patologii społecznej,
- będzie dbał o kulturę słowa i dziedzictwo Swojej Ojczyzny.
Nasza szkoła:
- będzie dobrze zorganizowana i zarządzana,
- będzie nowocześnie wyposażona i czysta,
- będzie przyjazna, otwarta na problemy uczniów, rodziców i nauczycieli,
- zapewni ciekawe zajęcia pozalekcyjne,
- będzie konsekwentna w wychowaniu.
Fundamentem dobrej szkoły jest NAUCZYCIEL:
- kompetentny i otwarty na zmiany,
- profesjonalni,
- rozumiejący ucznia i jego problemy,
- ukazujący świat wartości własnym przykładem,
- doceniany przez uczniów, rodziców, samorząd lokalny,
- wiarygodny jako CZŁOWIEK.
SPOŁECZNOŚĆ SZKOLNA
Społeczność szkolna jest świadoma swoich praw i
obowiązków, które
w założeniu są wspólne dla wszystkich, częściowo tylko indywidualne w zależności od miejsca i funkcji w Szkole.
Program Wychowawczy opisuje prawa i obowiązki wszystkich członków społeczności szkolnej, omawia szczególne uprawnienia uczniów oraz ich szczególne zobowiązania. Wyodrębnia formy pracy wychowawczej, które można ująć w następujące dziedziny:
1. Wzbudzanie motywacji do zdobywania wiedzy.
2. Rozwijanie zainteresowań, talentów i poczucia estetyki.
3. Wychowanie dla Ojczyzny, wychowanie społeczne.
4. Wychowanie religijne, współpraca z parafią.
5. Promocja zdrowia, przeciwdziałanie patologii społecznej.
6. Wychowanie ekologiczne.
7. Współpraca z rodzicami.
Program Wychowawczy Szkoły stał się bazą,
na podstawie której powstały dokumenty regulujące
działalność naszej placówki oświatowej.
Integralną częścią Programu Wychowawczego
Szkoły
Podstawowej im. Marii Konopnickiej w Siennowie jest Program Profilaktyczny,
którego głównym celem jest kształtowanie postaw zdrowego i bezpiecznego stylu życia
bez potrzeby stosowania używek i agresji.
Program opracowano w oparciu o diagnozę środowiska szkolnego,
zawiera cele szczegółowe, zadania i sposoby ich realizacji oraz wykaz osób i instytucji wspierających
szkołę w realizacji programu.
Realizacja Programu Profilaktycznego Szkoły ma przynieść
następujące efekty:
- wdrożenie uczniów do przestrzegania zasad higieny,
- uświadomienie skutków zdrowotnych nieprawidłowego odżywiania,
- wyrobienie umiejętności właściwej organizacji czasu wolnego,
- kształtowanie poczucia odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych,
- wyrobienie umiejętności rozróżniania dobra od zła,
- uświadomienie zgubnej roli agresji pojawiającej się w grupach rówieśniczych,
- ukazanie wartości płynących z koleżeństwa i przyjaźni,
- kształtowanie odpowiedzialności za własne zachowanie,
- ukazanie destrukcyjnego wpływu palenia papierosów i picia alkoholu na zdrowie.
W realizacji Programu biorą udział wszyscy nauczyciele,
szczególne zadania zostały przyjęte przez koordynatora ds. programów profilaktycznych,
który jest odpowiedzialny za ewaluację Programu.
Program Profilaktyczny Szkoły Podstawowej im. Marii Konopnickiej w Siennowie
w wersji obowiązującej został zatwierdzony do realizacji w dniu 28 stycznia 2004r.
CEREMONIAŁ SZKOLNY
Ceremoniał szkoły jako załącznik do Statutu Szkoły
jest zbiorem wszystkich obyczajów i tradycji regulujących funkcjonowanie szkoły.
Ceremoniał w wersji obecnie obowiązującej został wprowadzony w życie z dniem
3 maja 1997r. tj. z chwilą nadania Szkole Podstawowej w Siennowie imienia Marii Konopnickiej.
W roku 1999 Ceremoniał został wpisany w Statut Szkoły.
SAMORZĄDNOŚĆ UCZNIÓW
Zmiana organizacyjna szkoły z ośmioklasowej na sześcioklasową
w wyrazisty sposób odbiła się na działalności Samorządu Uczniowskiego.
W znacznym stopniu zwiększyła się rola nauczyciela – opiekuna samorządu,
zmieniły się formy pracy i zakres odpowiedzialności.
Niezmienione pozostały procedury wyborów do Samorządu
Uczniowskiego i wyłaniania Rady Uczniów oraz sposób powoływania spośród nauczycieli
opiekuna Samorządu Uczniowskiego. Wybory do Samorządu Uczniowskiego zgodnie z przyjętymi
od wielu lat zasadami odbywają się według ordynacji wyborczej wzorowanej
na „dorosłych” wyborach. Pracuje wtedy komisja wyborcza, jest urna,
listy wyborców i karty do głosowania. Nad prawidłowym
przebiegiem wyborów czuwa „mąż zaufania” delegowany z
grona nauczycielskiego. Kandydaci do samorządu są powszechnie
znani z kampanii wyborczej rozpoczynanej dwa tygodnie przed wyborami.
Opiekun Samorządu Uczniowskiego jest wybierany przez uczniów klas
III – VIII w drodze plebiscytu.
Samorząd Uczniowski pracuje według przyjętego Planu
Pracy. Najważniejsze miejsce w działalności samorządu
Uczniowskiego w omawianym okresie zajmują inicjatywy na rzecz drugiego
człowieka, akcje na rzecz ochrony przyrody, organizacja imprez
sportowych oraz czasu wolnego uczniów.